nia nicci is having chloe cherry on her top.sex slide your hard cock between my tiny little feet.
mature housewife in stockings gets her. xxvideos.one
https://smellslikeafish.com

Sistem pintas lalu atasi kesesakan di plaza tol

1 MAC: Kerajaan menyasarkan untuk menggantikan penggunaan palang tol kepada sistem pintas lalu bagi mengurangkan kesesakan di plaza tol menjelang tahun 2025.

Menteri Kanan Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof berkata penggunaan Touch ‘n Go ketika ini memerlukan pengguna berhenti di plaza tol sebelum palang terbuka.

Pengunaan kaedah tersebut katanya, hanya 450 kenderaan dapat melalui plaza tol dalam tempoh sejam berbanding sistem Smart Tag dan teknologi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) iaitu 1,000 kenderaan sejam.

fadillah yusoff
FADILLAH

“Maknanya, penggunaan Smart Tag dan RFID ini dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas.

“Namun, dalam jangka panjang tiada lagi pengunaan palang tol dan diganti dengan sistem pintas lalu dan akhirnya dapat mengurangkan kesesakan di plaza tol,” katanya yang setakat ini 18 peratus pengguna telah beralih kepada penggunaan kaedah tersebut.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Datuk Mohd Fasiah Mohd Fakeh (BERSATU-Sabak Bernam) pada sesi soalan lisan berkaitan keberkesanan sistem RFID di Dewan Rakyat hari ini.

Menjawab soalan asal mengenai pelaksanaan RFID di negara ini, Fadillah berkata sistem kutipan  tol di lebuh-lebuh raya di negara ini ia terbahagi kepada sistem tol terbuka dan plaza tol tertutup.

Jelasnya, menerusi sistem tol terbuka bayaran dibuat setiap kali kenderaan melalui plaza tol manakala plaza tol tertutup bayaran dibuat di plaza tol keluar dengan kaedah bayaran mengikut jarak perjalanan yang dilalui di plaza tol masuk.

Kerajaan, katanya pada 2004 memutuskan hanya menggunakan satu peranti pembayaran elektronik iaitu Smart Tag dan Touch ‘n Go.

Susulan itu, pada tahun 2017 katanya, kerajaan melaksanakan penggunaan RFID secara berperingkat iaitu kutipan tanpa henti dan dijangka dilakukan sepenuhnya menjelang tahun 2025.

“Kementerian telah melaksanakan pelbagai kajian, sesi dialog dan libat urus bersama pemegang taruh bagi mendapatkan maklum balas serta mencadangkan penyelesaian terbaik berhubung kaedah atau teknologi yang akan diguna pakai.

“Pihak kementerian juga turut meneliti kaedah sistem tol tanpa palang seperti sistem Electronic Road Pricing (ERP) di Singapura namun kekangan kos dan pelaksanaan model perniagaan akan membebankan rakyat menyebabkan sistem ini tidak dilaksanakan di Malaysia.

“Justeru, pemilihan teknologi RFID berbanding teknologi infra di Smart Tag merupakan pilihan yang sesuai kerana ia mempunyai gelombang radio yag mempunyai had pengesanan yang lebih luas dan kos lebih rendah,” katanya.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.